Liefde Zen voelen

4 eyeopeners over zelfcompassie

eyeopeners over zelfcompassie

Zelfcompassie vind ik een fascinerend onderwerp. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik in zie hoe belangrijk het is. De afgelopen weken las ik een stapel boeken over zelfcompassie, wat zorgde voor een aantal waardevolle eyeopeners.

1. Zelfcompassie hoeft niet ingewikkeld te zijn

Meer compassie hebben voor jezelf klinkt mooi, maar ik kan me voorstellen dat je denkt: ‘Hoe dóe ik dat dan?’. Voor mij was het een eyeopener toen ik in het boek ‘Hartvol’ het volgende las: “Een eenvoudige definitie van zelfcompassie is dat je jezelf behandelt zoals je een ander zou behandelen die het moeilijk heeft.” Bijna iedereen is naar zichzelf strenger en gebruikt hardere woorden dan naar een ander. Uit onderzoek van wetenschapper Kristin Neff bleek zelfs dat maar liefst 78 procent van mensen het op moeilijke momenten gemakkelijker vindt om begripvol en aardig te zijn tegen een ander dan tegen zichzelf. Een eenvoudige manier om (iets) compassievoller te zijn, is door jezelf de volgende vraag te stellen: ‘Wat zou ik op dit moment tegen een goede vriend zeggen?’.

2. Inzien dat iedereen in hetzelfde schuitje zit, helpt veel

Toen ik voor het eerst over gedeelde menselijkheid las, ging er niet meteen een lampje branden. Nu weet ik dat dit juist één van de belangrijkste elementen van zelfcompassie is. Met gedeelde menselijkheid wordt bedoeld dat je inziet dat niemand perfect is, iedereen fouten maakt en momenten kent van twijfel, verdriet, teleurstelling, schaamte, angst en pijn. Door te beseffen dat dit onderdeel is van menszijn en we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, voel je je minder alleen als dingen niet zo gaan als je wil. Ook kan het ervoor zorgen dat alles net wat minder zwaar voelt. Dat het heel fijn is om jezelf af en toe aan deze gedeelde menselijkheid te herinneren, merkte ik toen ik pas met griep in bed lag. De gedachte: ‘Iedereen voelt zich wel eens minder fit’, zette alles even in perspectief.

3. De vijfvingercheck-in is altijd een goed idee

Zelfcompassie en goed voor jezelf zorgen, gaat hand in hand. Alleen is het soms lastig om te bedenken wat je nodig hebt om je goed te voelen. Helemaal als je je gestrest, geïrriteerd of zelfs angstig voelt. In het boek ‘Hartvol’ vond ik een lijst met vijf hele concrete vragen die je op zulke momenten aan jezelf kunt stellen. Het wordt de vijfvingercheck-in genoemd:

  1. Moet ik iets eten? – als je te weinig hebt gegeten of gedronken kun je je meer geprikkeld, moe en angstig voelen.
  2. Moet ik naar de wc? – het gevoel dat je moet plassen, zorgt voor een stressreactie in je lichaam.
  3. Heb ik rust of slaap nodig? – slaapgebrek maakt prikkelbaar en onrustig.
  4. Heb ik beweging nodig? – door te bewegen worden chemische stressstofjes uit het lichaam verwijderd.
  5. Heb ik behoefte aan contact met iemand? – je verbinden met anderen kalmeert je zenuwstelsel.

Deze checklist doet mij denken aan een quote uit ‘Het grote vertraagboek’ waar ik vaak aan denk:

‘Als het allemaal te veel is, hoef ik geen hoe-vraag te stellen (hoe komt dat) maar een wat-vraag (wat kan ik mezelf nu geven om me beter te voelen).’

4. Zelfcompassie kan ook een negatief effect hebben

Je zou denken dat zelfcompassie ervoor zorgt dat je je in één klap 1001 keer beter voelt. Dat kan, maar hoeft niet. Sommige mensen worden juist overspoeld door nóg meer zelfkritiek als ze vriendelijker praten tegen zichzelf. De oorzaak hiervan ligt voor een deel in de werking van onze hersenen. Het schijnt dat ons brein contrast nodig heeft om te kunnen begrijpen wat er wordt ervaren. Er wordt daarom automatisch een koppeling gemaakt met het tegenovergestelde. Stel je zegt tegen jezelf: ‘Ik gun mezelf het allerbeste’, dan kan het zijn dat je denkt aan de keren dat jij of anderen dat niet deden. Kortom: het is alles behalve gek als zelfcompassie niet meteen het effect heeft dat je hoopte. Geef het (een beetje) tijd.

Meer lezen over dit onderwerp? Naast het boek ‘Hartvol’ van Marlou Kleve raad ik het beroemde boek ‘Zelfcompassie’ van Kirstin Neff aan. Dit interview in Boeddha Magazine met Kirstin Neff is ook de moeite waard om te lezen.

– Dit artikel bevat affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Heb jij wel eens een boek over zelfcompassie gelezen?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.