Psyche Zen denken

7 tips om te leren monotasken

Pas schreef ik waarom je je beter kunt focussen op één ding tegelijk. Je traint zo niet alleen je concentratie, je bent ook productiever en ervaart minder stress. Monotasken is dus eigenlijk het nieuwe multitasken. Maar hoe doe je dat? Deze 7 tips helpen je op weg.

Ik zou willen dat ik nooit zou multitasken, want het zou zoveel tijd en onrust schelen. De realiteit is alleen anders. Zo zit ik de ene dag in een concentratie-flow, waardoor monotasken amper moeite kost. Maar terwijl ik dit nu schrijf, in de trein onderweg naar huis, heb ik alweer tien andere dingen gedaan. Van mijn haar bekijken in het raam tot de advertenties lezen op de achterkant van de krant. Eigenlijk zou ik mijn eigen tips dus beter moeten opvolgen:

1. Train je spanningsboog in stapjes

Rome is niet gebouwd in één dag en een marathon loop je niet zonder te trainen, hetzelfde geldt voor een langere spanningsboog. Probeer daarom eerst voor een korte periode op één ding te focussen, maak het zo eenvoudig dat het bijna niet kan mislukken. Geef jezelf bijvoorbeeld de opdracht om vijf minuten een boek te lezen zonder afgeleid te raken of eerst die mail te beantwoorden voordat je iets anders gaat doen. Voer de tijd langzaam op, voor een langere spanningsboog. En een langere spanningsboog maakt het weer eenvoudiger om te monotasken.

2. Zet internet uit

Voor veel mensen is internet één van de grootste afleidingen. Soms lijkt het wel een Bermudadriehoek, waarin ik voor een paar uur kan verdwijnen. De oplossing is daarom heel eenvoudig: zet internet uit!  Hetzelfde geldt voor internet op je telefoon. Zet je telefoon op vliegtuigmodus of gebruik de app Pause.

3. Maak twee to-do lists

Eén waar alles opstaat wat je die dag of de komende dagen moet doen en één waar de drie belangrijkste dingen opstaan. Met een kortere to-do list is de verleiding om alles tegelijk te doen een stuk kleiner. Ook raak je minder snel gedemotiveerd. Dit artikel van The Self Help Hipster helpt je bij het maken van een to-do list voor de hele week.

4. Begin de dag geconcentreerd

Ik geloof er heilig in dat de manier waarop je de dag begint invloed heeft op de rest van de dag. Wie ’s ochtends gehaast een boterham in zijn mond propt en naar de trein rent, heeft waarschijnlijk de hele dag een gehaast gevoel. Grote kans dat je dan juist gaat multitasken. Vind daarom jouw manier om de dag rustig en geconcentreerd te beginnen. Van vijf minuten mediteren tot uitgebreid ontbijten.

5. Doe het stomste eerst

Toen ik bezig was met mijn afstudeerscriptie, verslond ik boeken over productiviteit. Het boek dat ik iedereen kan aanraden is ‘Eat that frog!’ van Brian Tracy. In het boek geeft Brian de slimme tip dat je altijd moet beginnen met hetgene waar je het meeste tegenop zit. Misschien is dat het vervangen van de batterijen in de rookmelder of dat lastige artikel dat je moet lezen. Als je hiermee begint, is alles wat je daarna doet eenvoudig en raak je ook minder snel afgeleid.

6. In slowmotion

Heb je ooit in slowmotion je tanden gepoetst of gewandeld? Natuurlijk doe je er langer over, maar je doet het waarschijnlijk ook bewuster. Je versnelling een stuk lager zetten, helpt je stoppen met multitasken. Het is nou eenmaal lastig om meerdere dingen tegelijk te doen in een slakkentempo.

7. Kies voor simpel

Ik geloof niet dat er een mens op aarde is die de hele dag hyper-geconcentreerd kan zijn. Wanneer je merkt dat je aandacht verslapt, is het daarom verstandig om even iets anders te doen. Gewoon iets wat eenvoudig is, waarvoor je niet je opperste concentratie nodig hebt. Zo blijf je geconcentreerd en ben je minder snel geneigd om te multitasken. (Al is met een beetje multitasken natuurlijk niets mis!)

Wat is jouw tip om minder te multitasken?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Iep
    4 november 2015 at 15:41

    Mooi artikel!

  • Reply
    Mascha
    8 november 2015 at 09:21

    Ah. Maga nuttig dit.
    Vooral dat je het stomste eerst moet doen klinkt als een hele goede voor mij. Maar ookde twee to-do lijsten is echt een tip waar ik iets aan heb.
    Thx

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.