Meditatie Zen doen

Ademhalingsoefeningen voor in de ochtend

ademhalingsoefeningen-voor-in-de-ochtend

De afgelopen weken probeer ik mijn dag weer bewuster te beginnen. Niet met een ontzettend uitgebreide ochtendroutine, waar ik úren eerder voor op moet staan, maar door kleine veranderingen. Deze simpele ademhalingsoefeningen horen daarbij. 

Lisa en ik schreven al vaak dat je ademhaling één van de beste en goedkoopste instrumenten is om je te ontspannen en dat het een handige graadmeter is om te kijken hoe je je voelt. Ondanks dat ik dat allemaal weet, viel het mij laatst bij een yogales op dat ik best oppervlakkig ademhaal. Ik hoef geen fancy ademhalingstechnieken onder de knie te hebben, zoals de ujjayi ademhaling, maar zou wel ‘vrijer’ willen ademhalen. Misschien vind ik het onbewust toch gek om geluid te maken tijdens yoga of ben ik gewoon niet gewend om diep in en uit te ademen. Zouden deze ademhalingsoefeningen daarbij helpen? Wie weet! Het is in ieder geval een relaxt begin van de dag.

De leeuwen ademhaling

Toen deze ademhalingsoefening bij een yogales werd uitgelegd, keek ik verbaasd om mij heen. Het ziet er namelijk nogal opvallend uit. Toch raad ik je zeker aan om deze oefening te proberen, want het is één van de leukste die ik ken. Zo moet het: adem diep in door je neus, leun met hoofd naar achter, steek je tong uit en adem luid uit. Herhaal dit een paar keer. Houd je armen tijdens deze ademhalingsoefening in de lucht omhoog, voor een special effect.

De wolk

Afgelopen week volgde ik voor het eerst een les chakra yoga (aanrader!). Aan het eind van de les deden we een bijzondere ademhalingsoefening die ik thuis meteen heb opgeschreven. Geen idee hoe deze oefening officieel heet, daarom deze creatieve naam. Je doet het als volgt: ga in kleermakers zit zitten en leg je linkerhand met handpalm omhoog op je knie. Houd je linkerhand vast met je rechterhand, je ziet zo alleen de duim van je rechterhand. Adem in en adem hoorbaar tussen je lippen uit. Terwijl je uitademt druk je zachtjes met je rechterduim op de handpalm van je linkerhand. Door het drukken op je hand schijn je je hoofd eerder leeg te maken.

De mantra ademhaling

Waarom geen mantra gebruiken bij een ademhalingsoefening? Ik vind het fijn om de mantra niet hardop, maar in mijn hoofd te zeggen. Bij het eerste woord adem je in en bij het tweede woord adem je uit. Als de zin langer is, verdeel je het iets anders. Inspiratie: Sat (inademen), Nam (uitademen). Ik ben (inademen) rust (uitademen).

Doe jij wel eens een ademhalingsoefening? En wat is je favoriete ademhalingsoefening?

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.