Interviews Mijn zen

Brenda: “Mindfulness moet je echt dagelijks oefenen”

Als er één ding is wat je dichterbij zen brengt, dan is het wel mindfulness. Maar om er daadwerklijk de vruchten van te plukken, heb je best wat discipline nodig volgens BrendaSinds ze een opleiding tot mindfulnesstrainer volgt en er bijna elke dag mee bezig is, merkt ze pas echt wat mindfulness kan betekenen. 

“Mindfulness maakt mij veel bewuster van dingen, zoals mijn lichaam en gevoel. Dit maakt het voor mij makkelijker om ergens bewust en dus verstandig op te reageren. Zo merkte ik laatst voor het eerst dat ik soms best wel onzeker kan zijn over wat ik doe. Hiervoor is mij dat nooit zo opgevallen, omdat ik iemand ben die makkelijk ‘ja’ tegen spannende dingen zegt. Sinds ik actief met mindfulness aan de slag ben gegaan, ben ik erachter gekomen dat ik mijn onzekere kant een beetje onderdruk. Dat ik dit nu weet is niet per se fijn, maar het is wel goed om ook die kant van mezelf te kennen en de ruimte te geven.”

Achtweekse mindfulness training

“Al een paar jaar lees ik over mindfulness, dit komt deels omdat ik psychologie heb gestudeerd. Het heeft alleen best een tijd geduurd voordat ik er echt mee aan de slag ging. Ik mediteerde wel eens thuis, maar dan bleef het steeds bij één keer. Ik heb zelfs een scriptie geschreven met mindfulness als onderwerp. Dit was voordat ik een achtweekse mindfulness training ging doen, dat was super.  Als je aan een training meedoet, dan moet je wel doorgaan. Het ging daardoor ook heel goed en ik merkte dat het mij veel bracht. Nadat ik klaar was met de training dacht ik daarom: ‘Hier moet ik mee verder!’ Ook past het mooi bij mijn voorgaande opleiding. Met alleen een master psychologie kun je nog niet zoveel, je moet je daarna echt specialiseren om aan het werk te komen. Een perfecte combi dus!”

“Ik probeer in ieder geval doordeweeks elke dag na het onbijt een half uur te mediteren. Ik gebruik daarvoor de app van Jon Kabat-Zinn, hij heeft mindfulness vanuit het boeddhisme naar het westen vertaald. Ook vind ik dat hij een fijne stem heeft. Omdat ik zelf als trainer meditaties geef, volg ik niet al te vaak een Nederlandse meditatie. Als ik het dan zelf geef, hoor ik mezelf soms dingen zeggen die ik herken uit andere meditaties en dat leidt me dan enorm af.”

Veel zelfdiscipline

“Sinds ik de opleiding tot mindfulnesstrainer volg, heb ik een heleboel geleerd over de theorie erachter. Zo ben ik meer te weten gekomen over het boeddhisme en cognitieve psychologie, maar ik heb ook geleerd hoe een mindfulness training precies in elkaar zit. Als je zelf lesgeeft beleef je een training heel anders, dan wanneer je deelnemer bent. Zo houd je je als trainer bezig met waar deelnemers tegenaan kunnen lopen tijdens een training, bijvoorbeeld weerstand en verveling.”

“Om te ervaren wat mindfulness voor je kan doen, moet je het echt een tijd lang structureel dagelijks oefenen. Als je de discipline hebt om dat zelf te doen, is dat natuurlijk ook prima. Maar ondanks dat ik best veel zelfdiscipline heb (de bachelor en master heb ik via een zelfstudie gedaan), lukte het mij niet om het vol te houden. Het is ook lang niet altijd leuk om te mediteren. Pas als je ervaart wat mindfulness voor je kan doen, dan lukt het om door te gaan. En zelfs al houd je het vol, dan nog blijft het lastig omdat er meestal genoeg andere, leukere dingen zijn om te doen.”

Wil jij geïnterviewd worden voor deze rubriek? Of ken jij iemand die wij moeten interviewen? Stuur dan een mail naar info@zenzoekers.nl.

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.