Meditatie Zen doen

Contemplatieve meditatie: vind het antwoord op een levensvraag

Vind het antwoord op je vraag: contemplatieve meditatie

De meeste mensen mediteren om hun hoofd leeg te maken, maar soms is het erg lastig om niet mee te gaan in een gedachtestroom. Misschien zit je iets dwars of spookt er al een tijd een vraag door je hoofd. Omdat er geen één manier van mediteren is, heb ik ook voor onrustige periodes een oplossing: contemplatieve meditatie.

Voordat ik begon met mediteren, dacht ik dat het ultieme doel van meditatie is om een zo’n sereen mogelijk brein te creëren. Toen ik het boek Running Buddha las, waar ik binnenkort een review over ga schrijven, kwam ik tot het inzicht dat je niet altijd hoeft te streven naar een compleet rustig hoofd. Het is waar dat meditatie je meer zen maakt, maar het geeft je ook veel wijsheid. Eén van de meditatietechnieken die je kunt toepassen als je op zoek bent naar nieuwe inzichten of perspectieven is contemplatieve meditatie.

Geen piekersessie

Contempleren betekent dat je iets overdenkt. Tijdens een contemplatieve meditatie focus je je niet op je ademhaling, maar op een vraag of onderwerp. Door met je aandacht volledig bij één kwestie te zijn, komen er vanzelf gedachten of gevoelens naar boven die je helpen om het juiste antwoord te vinden. Tijdens een zoektocht naar geluk kun je bijvoorbeeld aan contemplatieve meditatie doen of wanneer je je afvraagt waarom een relatie stroef loopt.

Wees je wel bewust van het onderwerp dat je kiest. Als je financiële problemen hebt, heeft het weinig zin om hierover na te denken en lijkt het eerder op een piekersessie. Het gaat erom dat je meer wijsheid opdoet over jezelf, een ander, het leven, enzovoorts. Om je een duwtje in de juiste richting te geven, heb ik een paar voorbeeldvragen opgesteld:

  • Hoe voel ik mij bij …?
  • Wat motiveert mij?
  • Wat is geluk/tevredenheid/vrijheid/… voor mij?
  • Wie wil ik zijn?
  • Waarom reageer ik boos/verdrietig/geïrriteerd/…?

Zo begin je met contempleren

Om ruimte te maken voor de centrale vraag, zul je eerst je geest tot rust moeten brengen. Ga daarom eerst zitten zoals je normaal bij een meditatie zou doen, voordat je de vraag erbij pakt. Zodra je eenmaal comfortabel zit, concentreer je je op je ademhaling. Telkens als er een nieuwe gedachte opkomt die je afleidt, ga je terug naar je ademhaling. Houd dit een paar minuten vol.

Wanneer je het gevoel hebt dat je volledig geconcentreerd bent, denk je aan de vraag die je hebt bedacht. Concentreer je alleen op die vraag en doe net alsof je de antwoorden van een afstandje bekijkt. Je hoeft er niet op in te gaan, maar wacht rustig af wat de vraag in je oproept. Na een paar minuten ga je weer terug naar je ademhaling. Als je wilt, kun je je antwoorden na afloop van de meditatie opschrijven.

Heb jij wel eens aan contemplatieve meditatie gedaan?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Else
    15 augustus 2016 at 12:16

    Dit heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me een fijne manier om met een vraag of probleem bezig te zijn!

  • Reply
    Janna
    15 augustus 2016 at 15:48

    Ik had hier nog niet eerder van gehoord, maar denk dat ik het binnenkort eens ga proberen. Het lijkt me namelijk erg fijn om op die manier met een vraag bezig te zijn.

    Liefs!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.