Liefde Zen voelen

De eerste stappen richting meer (zelf)compassie

Als je maar hard genoeg werkt, dan kom je er wel. Dat is de boodschap die ik meekrijg van de media. Maar wist je dat je jezelf meer helpt door juist wat milder te zijn? Compassie hebben voor jezelf maakt je zelfverzekerder en gelukkiger. Dit is hoe je begint.

1. Oordeel minder snel

Labels en etiketten maken de wereld lekker overzichtelijk. Aan de andere kant beperken ze je ook. De kunst is niet, of in elk geval minder, te oordelen over jezelf, ook als het een keer niet gaat zoals je wilt. Ik merk zelf dat het kritische stemmetje in mijn hoofd soms lastig te herkennen is. Zo weet ik wel dat ik tevreden mag zijn met mij lichaam, maar toch sta ik regelmatig voor de spiegel en denk ik: ‘Dat mag strakker.’ Mijn ideaalbeeld zit me dan in de weg. Door dit te beseffen, weet ik dat het maar een gedachte is en kan ik dit oordeel sneller loslaten.

Just as hate can’t conquer hate, but only strengthens and reinforces it, self-judgment can’t stop self-judgment – Kristin Neff

2. Denk anders over fouten maken

Sterker nog, fouten maken hoort bij het leven. Als (ex-)perfectionist vind ik dit soms moeilijk te accepteren. Ik heb een plan en wil graag dat het leven loopt zoals ik dat bedacht heb. Gelukkig durf ik de controle steeds meer los te laten. Als iets dan niet gaat zoals gepland, voelt het niet als een fout en voorkom ik dat ik met een naar gevoel blijf zitten. Baal ik toch van een gebeurtenis? Dan probeer ik er op z’n minst iets van te leren. Maar wil ik echt met compassie naar mezelf kijken, dan probeer ik mezelf te vergeven. Ik erken dat ik mijn best heb gedaan en dat dat goed genoeg is.

In order to heal we must first forgive… And sometimes the person we must forgive, is ourselves – Mila Bron

3. Praat tegen jezelf in de derde persoon

Wat voor mij een wezenlijk verschil maakt, is mezelf toespreken zoals ik een vriendin zou toespreken. Het klinkt misschien raar of zelfs een beetje gestoord, maar door afstand te creëren heb ik geleerd milder naar mezelf te kijken. In plaats van gefrustreerd te raken en negatief te denken, kan ik mezelf nu motiveren en waarderen. Dat ik een keer een cadeau was vergeten mee te nemen naar een barbecue bijvoorbeeld deed me eerst als een grote mislukking voelen. Totdat ik besefte hoe ik zou reageren als ik de barbecue gaf. Zou ik die vriendin dan meteen een loser vinden? Ik denk het niet.

Vind je het moeilijk om van perspectief te veranderen? Maak dan deze zin af: ‘Lieve [je naam], het is oké…’ Het kan ook helpen om een brief aan jezelf te schrijven en dezelfde zin als beginpunt te nemen.

You are imperfect, you are wired for struggle, but you are worthy of love and belonging – Brené Brown

Hoe mild ben jij voor jezelf?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.