Self-care routine

De self-care routine van: Demi de Vries

De self-care routine van: Demi de Vries

In een tijd met overvolle agenda’s en ellenlange to-do lists, is het éxtra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. In deze rubriek lees je daarom alles over de self-care routine van anderen. Coach en psycholoog Demi de Vries: “Inmiddels weet ik dat een vaste self-care routine niet bij mij past.”

Wat betekent self-care voor jou?

“Soms betrap ik mijzelf weleens op gedachtes die voortkomen uit de overtuiging dat geluk en het leven maakbaar is. Inmiddels weet ik dat er elke dag onverwachte gebeurtenissen, zowel positief als negatief, op je pad kunnen komen. Het is aan jou hoe je hiermee omgaat. Ik denk daarom dat het altijd begint met acceptatie, acceptatie voor wat er nu speelt in het leven en voor wie je nu bent. Zodra je jezelf en alles wat er op dit moment in je leven is leert accepteren, ontstaat er ruimte om te ontdekken wat je behoeftes zijn en te kijken naar wat er wél is in plaats van niet. Dan kun je kleine en grote keuzes maken die helemaal van jou zijn en zie je dat er elke dag lichtpuntjes zijn. Hier probeer ik zoveel mogelijk naar te handelen in mijn dagelijkse leven. Dat is self-care voor mij.”

Waarom is self-care zo belangrijk?

“Ik ben het levende bewijs dat je als mens meer aankan dan je zelf denkt. Ik kon namelijk de volledige zorg voor mijn vriend met uitgezaaide kanker op mij nemen terwijl ik tegelijkertijd met succes afstudeerde en parttime werkte. Nog steeds ben ik iedere dag dankbaar dat ik dit heb kunnen doen, maar er zit ook een keerzijde aan. Het was namelijk allesbehalve gezond en als gevolg kreeg ik een flinke burn-out. We kunnen tegenwoordig altijd meer, groter en beter. Maar juist in deze tijd is het belangrijk om bewust bezig te blijven met wat er in je omgaat, wat je nu echt voelt en waar jij behoefte aan hebt. Op deze manier blijf je dichtbij jezelf en maak je keuzes die op dit moment bij jou in je leven passen. Zo blijf je lichamelijke en mentale problemen voor. We hebben immers maar één lichaam en het is aan ons om er goed voor te zorgen.”

‘We hebben maar één lichaam en het is aan ons om er goed voor te zorgen.’

Hoe ziet jouw favoriete self-care routine eruit?

“Ik neem iedere ochtend en avond de tijd om mijn gezicht te reinigen. Ook staat er elke avond een gezonde maaltijd op tafel, behalve in het weekend. Jezelf verzorgen en gezond eten helpt om je goed te voelen, maar het is niet alles. Tijdens mijn burn-out vond ik het lastig om op social media self-care routines te zien met grote beloftes over hoe goed je je erna zou voelen. In plaats van dat het mij rust gaf, voelde ik juist een enorme druk om aan dit perfecte self-care plaatje te voldoen. Inmiddels weet ik dat een vaste routine niet bij mij past, simpelweg omdat iedere dag anders is en iedere dag mijn behoeftes anders zijn. Waar dit in eerste instantie voelde als falen, geeft het nu rust dat ik het op mijn manier doe.”

“Wel zijn er een aantal gewoontes waarvan ik weet dat ze goed voor mij zijn. Zo heb ik veel baat bij het bewust inplannen van rustmomenten in mijn week. Hoe ik die momenten invul, is afhankelijk van mijn behoeftes. Soms spendeer ik tijd met anderen, maar meestal doe ik iets voor mezelf zoals een boek lezen. Daarnaast probeer ik mijn tempo gedurende de dag laag te houden. Ik hoef niet zo nodig meer snel. Veel liever neem ik de tijd voor alles wat ik doe. Het helpt mij om meer in het moment te zijn en me over te geven aan alles wat er op mijn pad komt.”

Wat is je self-care routine als je weinig tijd hebt?

“Van nature ben ik geneigd hard te rennen. Ook ga ik liever door dan dat ik stop. Als ik mezelf erop betrap dat ik het gevoel heb ik dat ik te weinig tijd heb, vertraag ik heel bewust mijn tempo. Ik trek mij dan even terug (de wc is een ideale plek) en haal een aantal keer diep adem. Ik zeg dan tegen mezelf: ‘Er is altijd voldoende tijd en ruimte, niets blijft hetzelfde in het leven en alles verandert.’ Ook helpt het mij te beseffen dat de antwoorden niet liggen in het resultaat, maar in het proces. Om die antwoorden te vinden, is het noodzakelijk dat je met je volle aandacht bij het proces blijft, ook als het wat minder fijn is.”

Wat is volgens jou het grootste misverstand over self-care?

“Het grootste misverstand vind ik dat self-care op social media wordt neergezet als iets ontzettend groots. Ik denk dat het veel simpeler is dan het lijkt. Self-care is namelijk iedere keuze die jij maakt in het dagelijks leven die goed voor jou is. Soms is het een afspraak afzeggen en soms is het juist spontaan afspreken met anderen. Soms is het je overgeven aan alle emoties en gevoelens die je hebt en soms is het relativeren. Zolang je bewust bent van wat je nodig hebt en hier ook naar handelt, ben je bezig met self-care. Hoe je dat precies invult, is helemaal aan jou.”

‘Self-care is veel simpeler dan het lijkt.’

Wat is je beste self-care tip?

“Maak er een gewoonte van om dichtbij jezelf te blijven en probeer iedere dag opnieuw te accepteren hoe je je voelt, wat je denkt en wie je bent. Ook als je door een minder goede tijd gaat. Het hoeft niet altijd anders, meer, groter, beter of zoals de rest het doet. Van alle mensen op de wereld, ben jij namelijk de enige persoon waarvan je zeker weet dat je er zolang je leeft mee moet leven. Het is dan ook de kunst om het jezelf zo prettig mogelijk te maken, wat er ook gebeurt. Kijk vooral naar wat bij je past en vraag jezelf af wat jij nodig hebt. Wees mild en sta jezelf toe om te falen. Ik denk dat er in het tonen van kwetsbaarheid en het staan voor jezelf inclusief je gebreken, juist een enorme kracht verscholen ligt. Het laat zien dat je mens bent, jezelf met alles wat bij jou hoort.”

Op zoek naar meer self-care tips? Deze kleine self-care rituelen kun je dagelijks doen.

Wil jij geïnterviewd worden voor deze rubriek? Of ken jij iemand die wij moeten interviewen? Stuur dan een mail naar info@zenzoekers.nl.

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.