Mindfulness Zen doen

Dit leerde ik van een mindfulnesscursus

Dit leerde ik van een mindfulnesscursus

Begin dit jaar gaf ik me op voor een mindfulnesscursus. Ik las al veel boeken en artikelen over mindfulness, maar ik wilde toch nog meer over dit onderwerp leren. Wat heeft deze achtweekse cursus mij gebracht? 

Je vraagt je misschien af waarom je een mindfulnesscursus zou doen als je net als ik veel bezig met met dit onderwerp. Ik had ook niet een directe aanleiding, terwijl mijn medecursisten dat wel hadden. Zo kun je je bijvoorbeeld aanmelden omdat je last hebt van burn-out verschijnselen of een depressie. Mindfulness leert je dan voelen wat je nodig hebt en beter omgaan met negatieve gedachten. Ik was vooral nieuwsgierig naar wat mindfulness me nog meer kon brengen. Ook leek het me leerzaam om in een groep hiermee te oefenen. Ondanks dat het geen nieuw onderwerp voor mij was, heb ik veel van de cursus geleerd. Dit zijn de vier belangrijkste lessen:

1. Elke houding is oké

Aan het begin van elke meditatie benadrukte de trainer dat het belangrijk is dat je in een ontspannen houding gaat zitten, waarbij je nog wel alert blijft. De gedachte dat je alleen mediteert als je in de lotushouding zit, kan dus overboord. Ook op een stoel kun je prima mediteren. Het was zelfs oké als je ging liggen. Het gaat erom dat je een houding kiest waar je je op dat moment goed bij voelt. Zo zat ik de ene week met mijn knieën op de grond (seiza) en de andere week ging ik op het puntje van een stoel zitten. Natuurlijk had ik wel eens last van lichamelijke ongemakken zoals gespannen schouders. Als het echt te veel pijn deed, dan bewoog ik en ging ik iets anders zitten. Je hoeft niet als een standbeeld te mediteren, zolang je maar contact blijft maken met je lichaam en je adem.

2. Mediteren brengt je in contact met je behoeftes

Na een paar weken vroeg ik aan de mindfulnesstrainer of het gek is dat ik minder slaap nodig heb doordat ik langer en vaker mediteerde. Hij gaf aan dat hij dat wel vaker hoorde. In een artikel van NRC las ik dat mediteren je beter voorbereid op de nacht. Ook is bewezen dat je ervan uitrust. Na een meditatie-oefening voelde ik me iedere keer anders. Soms was de meditatie een opkikker en had ik zelfs na een korte nacht nog genoeg energie. Een andere keer merkte ik hoe moe ik eigenlijk was en wilde ik na de les het liefst meteen naar bed. Door te mediteren kom je erachter waar je op dat moment behoefte aan hebt. Hiermee geconfronteerd worden is misschien niet altijd leuk (ik wil me niet moe of gestrest voelen), maar je hebt er veel meer aan dan aan je behoeftes wegstoppen of negeren.

3. Mediteren heeft geen doel

Soms heb ik na een lange dag behoefte aan een bodyscan. Ik hoop dan dat de vermoeidheid als sneeuw voor de zon verdwijnt door een half uur met mijn aandacht mijn lichaam af te gaan. Maar wat als dat niet lukt en ik er alleen maar onrustiger van word? Dankzij de cursus heb ik geleerd om open een meditatie in te gaan. Dit klinkt misschien vaag, maar eigenlijk betekent het dat je zonder doel mediteert; je ziet op het moment zelf wat je tegenkomt. In het begin voelde het raar om te mediteren zonder doel. Maar lukt het je om je verwachtingen eenmaal los te laten, dan kan het heel bevrijdend zijn.

4. Je kunt je eigen trainer worden

Ik begon ooit met mediteren door de app Calm te gebruiken. Ik deed een paar dagen korte oefeningen en leerde zo langzaam van mediteren een gewoonte te maken. In de cursus werkten we langzaam toe naar langere meditaties en meditaties waarbij we minder werden begeleid door de stem van de trainer. Na vier jaar oefenen met mindfulness gebruik ik bijna geen apps of YouTube-video’s meer, maar zet ik meestal een timer als ik thuis mediteer. Het fijne aan elke dag oefenen is dat je op een gegeven moment je eigen trainer wordt. Je hebt het sneller door als je je mee laat slepen door gedachtes en past verschillende technieken toe. Mediteren wordt zo net als tandenpoetsen: doe je het niet, dan is het alsof je een stap in je dagelijkse routine overslaat.

Op Instagram deelde ik al een paar inzichten uit de mindfulnesscursus. Hier vind je ons account.

Heb jij wel eens een mindfulnesscursus gevolgd? Zo ja, wat heb je hiervan opgestoken?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Bettie
    11 juni 2019 at 10:00

    Ik heb zelf geen mindfulness cursus gevolgd, maar ik mediteer wel. Ik vind het oprecht heel fijn om te mediteren. Brengt zoveel rust en ontspanning met zich mee. Ik lig het liefst, want zittend kon ik mij niet altijd even goed ontspannen.

    Mediteren is echt een lifesaver

    • Reply
      Lisa
      11 juni 2019 at 18:13

      Helemaal mee eens!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.