Ontspanning Zen voelen

Hoe ga jij om met stress? – zenvraag #4

Een leven zonder stress was lang iets waar ik naar streefde. Totdat ik ontdekte dat het praktisch onmogelijk is. Daarom is het juist belangrijk om een manier te vinden om met stress om te gaan. Maar wat werkt? Voor de zenvraag zocht ik het antwoord. 

Omgaan met stress vind ik niet altijd even makkelijk. Als het mij niet lukt om het te relativeren, schakel ik bijna meteen een hulplijn in. Ik ben niet iemand die graag alles alleen oplost, maar vind het juist fijn om advies te krijgen van de mensen die mij goed kennen. Alleen al vertellen waarom ik gestrest bent en horen wat iemand in mijn situatie zou doen, zorgt ervoor dat een deel van de stress verdwijnt. Andere dingen die bijna altijd werken: mediteren, in de natuur zijn en iets met mijn handen doen in plaats van met mijn hoofd. Langzaam verdwijnt dan het gestreste gevoel en ontstaat er ruimte om het van een afstand te bekijken. Als dat allemaal niet lijkt te werken, is het meestal een kwestie van geduld. De stress van gister is vaak niet de stress van vandaag.

Hoe ga jij om met stress?, vroeg ik op Instagram en aan mensen in mijn omgeving. Dit zijn de antwoorden:

“Gewoon huilen en doorzetten. Mijn sleutelwoord voor alles in het leven in acceptatie.”

“Ik kan niet zo goed omgaan met stress. Wel probeer ik dingen dan meer in perspectief te zetten en van een afstandje te bekijken. Ik probeer erbij stil te staan dat waardoor ik mij gestrest voel, voortkomt uit angst. Dit hoeft dus niet de werkelijkheid te zijn.”

“Door te denken aan leuke dingen, muziek te luisteren en te bedenken wat ik het eerst af moet maken.”

“Ik ga sporten, mij heel goed voorbereiden, het relativeren, muziek maken of meer slaap pakken. Het helpt mij ook om iets anders te doen. Als er thuis stress is, dan pak ik de auto en haal ik bijvoorbeeld een ijsje in Noordwijk.”

“Door ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen voor mijn spieren te doen, maar eerlijk gezegd blijft het moeilijk. Accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan en dat je niet overal grip op hebt, is belangrijk. Loslaten!”

“Ik bespreek het met vertrouwde personen en vraag hen om ideeën.”

“Malen totdat ik niet meer kan slapen, me onder mensen begeven of een slaap app gebruiken. Maar vooral afleiding zoeken.”

“Door afstand te nemen van de situatie als dat mogelijk is, te sporten en soms helpt mediteren ook. En anders even een creatief/vrienden dagje plannen.”

“Mijn kop in het zand steken en hopen dat het overgaat.”

“Zo rustig mogelijk proberen te blijven, een film kijken en een goed slapen. Je verheugen op een leuke dag helpt ook.”

Conclusie

Je kop in het zand steken, huilen en daarna weer doorzetten, aan leuke dingen denken en afstand nemen van de situatie. Er zijn duizend manieren te bedenken om met stress om te gaan en voor iedereen werkt iets anders. Eén ding is zeker: afleiding zoeken, vindt bijna iedereen een goed idee. Misschien in de vorm van een ijsje, door te bewegen of door andere mensen op te zoeken. En werkt dat allemaal niet? Dan kun je het nog proberen te accepteren. De (lastige!) oplossing bij bijna alles.

Hoe ga jij om met stress?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.