Ontspanning Zen voelen

De gekste oefeningen tegen stress

De gekste oefeningen tegen stress

Wie vraagt om de beste tips tegen stress, krijgt meestal het standaard antwoord: goed slapen, gezond eten en voldoende bewegen. Een stuk minder vanzelfsprekend zijn deze gekke oefeningen die óók het proberen waard zijn. 

Geef jezelf oorreflexmassage

Pas kreeg ik van een vriendin een hoofdmassage spin, een handig ding waarmee je zelf je hoofdhuid kunt masseren. Deze oefening is bijna net zo gek. Meer dan een oor (ha!) en vijf minuten heb je er niet voor nodig. Op de website van Happinez vond ik tips voor een oormassage zonder stress. Het gaat als volgt:

  • Je doet eventuele oorbellen uit en begint bij één oor.
  • Vouw je oor een paar keer dubbel richting je wang en buig daarna een paar keer je oorschelp en oorlel horizontaal naar elkaar toe.
  • Neem de bovenkant van je oor tussen duim en wijsvinger en trek zachtjes aan je oor. Verplaats je vingers steeds een stukje en doe dit bij de hele rand van je oor.
  • Masseer met je duim en wijsvinger je oorlel uitgebreid.
  • Plaats dan je wijsvinger achter je oor en je middelvinger ervoor op je kaak en wrijf zachtjes omhoog en omlaag langs je oor.
  • Als je deze stappen bij beide oren hebt gedaan, leg je je handen als kommetjes over je oren en luister je naar de stilte.

Kijk naar sneeuwvlokken

De afgelopen dagen was het niet lastig om naar dwarrelende sneeuwvlokken te kijken. Je hoefde maar één stap buiten te zetten of plaats te nemen voor een raam. Nu er alleen nog wat sneeuwdrab buiten ligt, kun je naar deze video kijken voor wat ontspanning. Afbeeldingen en video’s met fractale patronen schijnen je brein namelijk tot rust te brengen. In dit artikel lees je er meer over. Ook je achtergrond op je laptop of computer veranderen in een groene afbeelding en hier tien minuten naar kijken, heeft positief effect op je gemoedstoestand. Een goed alternatief als je thuis of op je werk geen plantenzee hebt.

Leg je benen tegen de muur

Na de lijkhouding vind ik de halve kaars (viparita karani) de allermakkelijkste yogahouding. Dat komt goed uit, want deze houding is ideaal als je wilt ontspannen. Net voordat je gaat slapen bijvoorbeeld of als een deadline je te veel wordt en je een lege vergaderzaal induikt. Voor deze houding ga je op je rug liggen en breng je je benen tegen de muur. Je handen leg je op je buik of je armen naast je lichaam met je handpalmen omhoog. Zo blijf je vijf tot tien minuten liggen. Je enkels kun je eventueel aan elkaar binden met een sjaal om je benen nog makkelijker te ontspannen. Deze houding kalmeert het zenuwstelsel, verbetert de spijsvertering en reguleert je bloeddruk.

Doe alsof je Yoda bent

Als je gestrest bent, denk je misschien niet meteen aan die groene Jedimeester uit Star Wars. Om te voorkomen dat je vast blijft zitten in je piekergedachten, is het slim om je af te vragen wat Yoda in zo’n situatie zou doen. Je kunt de situatie zo van een afstand bekijken en maakt het automatisch luchtiger. In plaats van Yoda kun je natuurlijk ook een ander personage kiezen, zoals je favoriete Powerpuff Girl, een vriend die altijd zen blijft of de schrijver van je favoriete (zelfhulp)boek.

Jongleer met een appel

Echt jongleren kun je het niet noemen, maar het lijkt er wel een beetje op. Voor deze ontspanningsoefening neem je een voorwerp, zoals een appel of klein balletje, en geef je die achter je rug van links naar rechts door. Doe het zo snel als je kunt. Met deze oefening gebruik je je beide hersenhelften en doorbreek je het gevoel van stress. Het handige is dat je dit gewoon achter je bureau kunt doen of als je aan het bellen bent.

Weet jij nog een minder standaard manier om te ontspannen?

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.