Meditatie Zen doen

Hoe je iedere dag mediteert

Hoe je iedere dag mediteert

Mediteren is zonder twijfel de beste gewoonte die ik heb. Als ik mensen vertel dat ik hier iedere dag tijd voor maak, krijg ik vaak de vraag hoe ik dat doe. In dit artikel deel ik mijn vijf beste tips. 

1. Mediteer ’s ochtends meteen

De beste tip om iedere dag te mediteren, vind ik: doe het direct als je ’s ochtends uit je bed stapt. Poets niet eerst je tanden, smeer niet eerst een boterham, maar loop in een rechte lijn naar de plek waar je graag mediteert. Op de dagen dat ik eerst iets anders doe, ben ik veel sneller geneigd om het over te slaan. Er zijn dan allerlei moetjes – van het vuilnis buiten zetten tot mijn tas pakken – die ik voorrang geef. Sta ik op en plof ik meteen op mijn meditatiekussen, dan heb ik dit ‘probleem’ niet. Ook vind ik het heel fijn om al mediterend goed wakker te worden.

2. Denk: ‘Niet mediteren is onwijs tijdrovend’

Op vakantie las ik het boek ‘Leven met wind mee’ van Jelle Hermus. Dit boek kwam op exact het goede moment, omdat ik in een kleine mediteerdip zat. Eén van de grootse eyeopeners vond de volgende zin: “Niet mediteren is onwijs tijdrovend.” In zijn boek legt Jelle uitgebreid uit waarom niet mediteren je een berg tijd kost. Kort samengevat: door te mediteren, werk je richting innerlijke rust, tevredenheid, geduld en compassie. Ervaringen die niet alleen erg plezierig voelen, maar ook je tijd besparen.

3. Koop een meditatiekussen of  -bankje

Het fijne van mediteren is dat je er niets voor nodig hebt. Geen speciale outfit en ook geen meditatiekussen of -bankje. Toch ben ik nog steeds blij dat ik jaren geleden een meditatiekussen heb gekocht. Niet alleen doet het veel goeds voor mijn houding, het herinnert mij er ook aan om te mediteren. Mijn meditatiekussen ligt standaard in de woonkamer en zie ik daardoor iedere dag. Ben ik op de bank aan het Netflixen of kijk ik gewoon een beetje om me heen, dan is het zien van mijn kussen genoeg om zin te krijgen om te mediteren. Ideaal.

4. Begin klein

Wil je dat mediteren een onderdeel van je leven wordt, dan moet je je vooral niet focussen op hoe lang je mediteert. Ik ontken niet dat een meditatie van twintig minuten meer effect heeft dan één van drie minuten, maar de lat te hoog leggen werkt alleen maar averechts. Zoals Jelle in ‘Leven met wind mee’ schrijft: “Zitten en beginnen is het doel, de rest komt later. Die gedachte helpt ontzettend wanneer je wilt mediteren maar jezelf er niet toe kunt zetten. Verlang niet van jezelf dat je meteen twintig minuten gaat zitten, begin gewoon bij drie-vijf minuten.”

5. Vertrouw erop dat het een gewoonte wordt

Iets wordt helaas niet van de één op de andere dag een gewoonte. Geef het de tijd en vertrouw erop dat het alleen maar makkelijker wordt. Ik heb gemerkt dat hoe meer ik mediteer, hoe groter de behoefte wordt om te mediteren. Mediteer ik een dag niet, dan heb ik het gevoel dat ik iets essentieels ben vergeten. Een gevoel dat te vergelijken is met vergeten te ontbijten of vergeten mijn tanden te poetsen. Andere mensen die (bijna) iedere dag mediteren, zeggen precies hetzelfde.

– Dit artikel bevat affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Wat is jouw tip om van mediteren een gewoonte te maken?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.