Meditatie Zen doen

Hoe je mediteren makkelijk maakt

Hoe je mediteren makkelijk maakt

Mediteren hoeft geen rocket science te zijn. Als je het ontdoet van alle opsmuk, is het niet meer dan bewust op je ademhaling letten. Nog niet overtuigd? Ik geef je tips om mediteren makkelijk te maken. 

Pas, tijdens een wandeling door mijn favoriete natuurgebied, probeerde ik een vriend te overtuigen om ook te mediteren. Ik vertelde enthousiast over alle voordelen, ontkrachtte de grootste misverstanden en raadde mijn favoriete app aan. Slim dat hij is, had hij voor bijna al mijn argumenten wel een weerwoord. Toch kreeg ik twee dagen later een appje met: “Mediteren is best chill, alleen moet ik wel wennen als iemand van die app feel yourself in the space zegt.” Zoals je hier ook kunt lezen, zou ik het liefst willen dat iedereen een keer probeert te mediteren. Daarom mijn tips om het zo makkelijk mogelijk te maken:

Vind een comfortabele houding

Ik weet niet waar het misverstand vandaan komt, maar vaak wordt gedacht dat je jezelf in de knoop moet leggen om te mediteren; je benen in een ingewikkelde lotushouding en je armen krampachtig op je schoot. Het liefst mediteer ik op mijn meditatiekussen, maar met een stoel of de rand van je bed is ook niets mis. Vind een houding die voor jou werkt. Deze quote sluit daar goed bij aan: “Meditating isn’t an exercise in feeling uncomfortable. It’s a place of rest, stillness, and comfort. So get comfy.”

Geef jezelf geen tijdslimiet

Mediteren is geen wedstrijd. Oók geen wedstrijd met jezelf. Iets wat ik nog wel eens vergeet. Om er minder druk op te leggen, werkt het goed om jezelf geen tijdslimiet te geven. Tijdens mijn yogachallenge lukte het daardoor om iedere dag yoga te doen. De drempel werd lager, bijna onzichtbaar zelfs, en ik had er meer plezier in. Voor mediteren geldt precies hetzelfde. Want of je nu tien minuten, een kwartier of een minuut mediteert, het is allemaal goed.

Kies een vaste moment

Onze laatste nieuwsbrief had niet voor niets het thema ‘Begin de dag in stilte’. Het lukt lang niet altijd, maar ik vind het fijn om de dag in stilte te beginnen. Zo voorkom ik dat ik meteen aan duizend dingen denk. Mediteren is daarom een perfect begin van de dag. Het schijnt dat je nieuwe gewoontes het beste achter een bestaande gewoonte kunt plakken. Stel dat je iedere avond een paar yogahoudingen doet, sluit het dan eens af met een korte meditatie. Of maak er gewoonte van om je ademhaling te tellen nadat je je tanden hebt gepoetst. Makkelijker kan het bijna niet.

Tel je ademhaling

Je ademhaling heb je altijd bij je en tellen kan iedereen. Weinig tijd? Kies er dan voor om tien keer je in- en uitademing te tellen. Zin in een uitdaging? Adem honderd keer in en uit en probeer hierbij niet afgeleid te raken. Als je geen zin hebt om te tellen, kun je ook proberen om kleuren te visualiseren. Hier leg ik uit hoe je dat doet.

Gebruik alle hulpmiddelen die er zijn

Yes, we leven in 2017! Dat betekent dat we kunnen mediteren met Youtube-video’s, apps en cd’s. Mijn favoriete app is nog steeds Buddhify, maar Lisa gebruikt  graag Calm. Spotify staat vol handige playlists en zoek je op Youtube op ‘Guided meditation’ dan vind je een scala aan video’s. Kijk wat voor jou wel en niet werkt.

Hoe mediteer jij graag?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.