Ontspanning Zen voelen

In 1 minuut ontstressen – de Hayo’u methode

Eens in de zoveel tijd word ik wakker met een gestrest gevoel. Het lastige is dat het veel moeite kost om dit gevoel in de loop van de dag kwijt te raken. Op internet vond ik de Hayo’u methode, een ochtendritueel waarmee je in één minuut stress uit je lichaam kunt krijgen. Klinkt goed, maar werkt het ook?

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om mijn dag goed te beginnen. In een aflevering van ‘Lauren! op Ibiza’, een heel matig programma, liet Lauren Verster haar nieuwe en favoriete ochtendritueel zien: een minuut haar lichaam schudden. Schudden? Ja, schudden. Ook in een yogavideo van Adriene zat een soortelijke oefening waarbij je je lichaam een paar minuten moet twisten. Op internet zocht ik naar meer vergelijkbare oefeningen en kwam ik de Hayo’u methode tegen.

De Hayo’u methode

Deze methode is gebaseerd op de basisprincipes van Qi Gong en Tui Na. Simpel uitgelegd: Qi Gong (spreek uit als tsjie gong) is onderdeel van een eeuwenoude Chinese bewegingsleer waarbij het behouden en verbeteren van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid centraal staat. Deze speciale oefeningen hebben effect op het stromen van Qi (levensenergie) door je lichaam. Tui Na (spreek uit als twiena) is een bekende therapeutische vorm van massage in de Chinese gezondheidsleer. Bij de Hayo’u methode schud, twist en trommel je een minuut op en met je lichaam. Het klinkt gek, maar hierdoor schijn je in één minuut te ontstressen. Zoals de bedenker, Katie Brindle, op haar website schrijft: “Ease the transition from sleep to wake, release tension and prepare for the day ahead.” 

En zo werkt de Hayo’u methode

Het handige van de Hayo’u methode is dat je er maar één minuut voor nodig hebt, die tijd heeft iedereen in de ochtend. Het werkt als volgt:

1. Schud voor 20 seconden
Iets wat ik eigenlijk nooit doe, is het schudden van mijn lichaam. Terwijl het juist een goede manier is wakker te worden. Het geeft je bloedcirculatie een opkikker, maakt je spieren wakker en je lichaam minder stijf. Ook schijnt het rustgevend te werken. Begin met 20 seconden je lichaam te schudden van top tot teen, wissel snel en langzaam schudden met elkaar af.

2. Trommel voor 20 seconden
Oké, het wordt nog gekker. Nu ga je 20 seconden met je vuisten op je lichaam trommelen. Op je armen, op je benen, ga je hele lichaam af en stop ongeveer bij je navel. Dit zorgt ervoor dat je minder spanning vasthoudt in je spieren, het werkt dus ontspannend.

3. Twist voor 20 seconden
Als je klaar bent met trommelen, ga je 20 seconden je lichaam twisten. Dit stimuleert onder andere je lever en werkt ook ontspannend. Je draait hierbij je middel en zwaait je armen van de ene naar de andere kant.

Als mijn uitleg te cryptisch is, maakt deze video het duidelijker. Laat je niet afschrikken door het super Amerikaanse uiterlijk van Katie.

En helpt het ontstressen?

Natuurlijk moest ik dit proberen. Ik vroeg mijn moeder om mee te doen, omdat ze het altijd leuk vindt om iets nieuws te proberen. Een minuut trommelen, twisten en schudden is intensiever dan je zou denken. We merkten allebei dat je het helemaal niet gewend bent om deze bewegingen te maken en dat het daarom juist effect heeft.

Nadat we de Hayo’u methode hadden gedaan, duurde het even voordat onze hartslag weer normaal was. Kort daarna voelden we ons wel (iets) meer ontspannen. Om het effect écht te ervaren, moet je dit denk ik iedere dag doen. Daarom ben ik de afgelopen vijf dagen de dag begonnen met een paar minuten schudden, twisten en trommelen.

Tot nu toe vind ik het een goede toevoeging aan mijn ochtendritueel. Het maakt je meteen goed wakker en door de gekke bewegingen schud je als ware je hoofd ‘leeg’. Misschien werkt het voor jou ook!

Wat doe jij in de ochtend om te ontstressen?

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Else
    14 oktober 2016 at 11:49

    Wat een leuke en originele manier om je ochtend te beginnen, ik kan me voorstellen dat het goed werkt maar ook erg wennen is omdat het niet een doorsnee, ‘rustige’ manier is. Ik ga het eens uitproberen!

  • Reply
    Koen
    14 oktober 2016 at 13:52

    Ik word eigenlijk nooit gestresst wakker, maar ik wil dit wel even een weekje proberen. Om de dag goed te beginnen mediteer ik ’s ochtends minstens 10 minuten en dat vind ik heerlijk en heb ik de rest van de dag profijt van.

  • Reply
    Sjoukje - meergeldminderstress
    16 oktober 2016 at 15:16

    Dat ziet er inderdaad wel een beetje gek, maar ook wel inspirerend uit. Misschien ook maar eens proberen. 🙂

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.