Geluk Zen voelen

Je eerste gedachte in de ochtend

je eerste gedachte op een dag

Wat was jouw eerste gedachte vandaag? Tijdens mijn klaagvrije week ontdekte ik dat dit heel belangrijk is. Deze allereerste gedachte zet niet alleen de toon voor de rest van de dag, maar geeft ook waardevolle informatie over jezelf. 

Hoeveel inspirerende quotes en boeken ik ook lees over de kracht van gedachtes, het blijft mij verbazen hoe belangrijk het is. Zo merkte ik toen ik een week niet probeerde te klagen, dat mijn eerste gedachte in de ochtend lang niet altijd positief is. Van ‘waarom gaat mijn wekker nu al?’ tot ‘pffff ik wil nog slapen’. Het boek Miracle Morning liet mij inzien dat deze gedachtes helemaal niet passen bij een vrolijke en fijne ochtend. Daarom gebruik ik weer vaker mijn favoriete meditatie-app als ik wakker word en probeer ik er ’s avonds al bij stil te staan hoe ik de volgende ochtend wakker wil worden. Dit zijn voor mij de belangrijkste redenen om hier bewust mee bezig te zijn:

1. Je eerste gedachte in de ochtend is je laatste gedachte in de avond

Ik schreef eerder al dat volgens Hal Elrod, de schrijver van Miracle Morning, je eerste gedachte in de ochtend vaak je laatste gedachte in de avond is. Klinkt logisch. Als je ’s avonds piekert over je to-do list, is de kans groot dat je de volgende ochtend weer aan deze waslijst met taken denkt. Je laatste gedachte voordat je gaat slapen, is dus minstens zo belangrijk. Mediteren in de avond helpt mij rustiger slapen en positiever opstaan.

2. Het bepaalt voor een deel je dag

Positieve gedachtes zorgen voor positieve emoties en negatieve gedachtes voor negatieve emoties. Zo simpel is het. Als je je dag met een negatief gevoel begint, is de kans groot dat dit invloed heeft op de rest van de dag. Natuurlijk heb je dit nog altijd zelf in de hand. Mijn lifehack: de dag met een glimlach beginnen. Het voelt nog steeds héél suf om te glimlachen in bed, maar het werkt wel.

3. Het geeft je waardevolle informatie over jezelf

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar op veel website’s wordt aangeraden om een week lang je eerste gedachte op te schrijven. Als je na een een week deze gedachtes naast elkaar legt, zie je er waarschijnlijk een rode draad in. Misschien maak je je iedere ochtend druk over hetzelfde, denk je steeds aan dezelfde persoon of erger je je steeds aan de troep in je slaapkamer. Nuttige informatie!

4. Het is meteen een kleine mindfulness oefening

Er zijn volksstammen die te lang snoozen, vervolgens onder de douche springen, een boterham in hun mond proppen en gehaast de deur uit gaan. Door in de ochtend stil te staan bij je eerste gedachte, druk je even op de pauze-knop. Deze kleine mindfulness oefening helpt je ontdekken wat er in je omgaat, waardoor je dag meteen (iets) rustiger begint. Je kunt het het uitbreiden met een paar oefeningen om nog eens extra bewust te worden van het moment: Wat voel je? Wat hoor je? En wat ruik je nu?

Mooie gedachtes om de dag mee te beginnen

Het voelt misschien een beetje gemaakt om een gedachte van dit lijstje te kiezen, maar waarom eigenlijk niet? En als het niet je eerste gedachte is, kan het ook nog altijd je tweede gedachte zijn. Ook mooi.

  • Ik heb alle tijd.
  • Alles is goed zoals is het is.
  • Ik ben dankbaar voor alles wat ik heb.
  • Ik kan alles.
  • Niks moet, alles mag.
  • Er is alleen maar nu.

Sta jij wel eens stil bij je eerste gedachte in de ochtend? 

BewarenBewaren

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.