Mindfulness Zen doen

Leer verdriet accepteren met mindfulness

Verdriet proberen we het liefst zoveel mogelijk te vermijden. Niet gek, want wie is er niet liever vrolijk? Maar je altijd gelukkig voelen is onmogelijk. Liefdesverdriet, teleurstelling, verlies – we hebben er allemaal wel eens mee te maken. Hoe leer je dit accepteren? Mindfulness leert het je.

Bij mindfulness denken we al gauw aan ‘leven in het hier en nu’, maar mindfulness is meer dan dat. Het leert je ook verdriet accepteren in plaats van er tegenin te gaan. Pijnlijke ervaringen zijn soms onvermijdelijk, hoe lastig dat ook is. Dus ook al wil je er liever niets mee doen, je zult er toch mee moeten dealen. Met behulp van mindfulness (en een klein beetje levenservaring), heb ik een stappenplan opgesteld om verdriet te leren accepteren:

1. Durf te huilen

Ik heb een vriendin die het fijn vindt om te huilen. Bij een zielige film bijvoorbeeld kan ze zichzelf moeiteloos laten gaan. Ik vroeg haar laatst waarom ze het zo fijn vindt om te huilen, waarop ze zei dat ze vooral het gevoel daarna prettig vindt. Huilen is niet leuk, maar daarna voel je je meestal een stuk opgeluchter, zeker als iets je heel verdrietig hebt meegemaakt. Waarom zou je dan niet mogen huilen?

2. Schrijf het op

Vind je het moeilijk om bij je verdriet te komen? Schrijf dan een brief aan degene die je pijn heeft gedaan of maak een lijstje met wat je zo vervelend vindt aan de situatie. Op deze manier leer je je gevoel beter te begrijpen en kun je erachter komen waar het verdriet precies vandaan komt. Lees ook het artikel over mindfulness bij negatieve emoties.

3. Zie het als een leermoment

Van iedere ervaring kun je iets leren, hoewel dat op het moment zelf natuurlijk lastig is in te zien. Geef het een beetje tijd en kijk wat het naast verdriet nog meer brengt. Ben je er wijzer door geworden? Heb je meer mensenkennis gekregen? Ben je andere dingen in je leven meer gaan waarderen? Uit negatieve gebeurtenissen kun je ook iets moois halen. Niet voor niets is ‘Pijn is onvermijdelijk, lijden is een keuze’ een belangrijke uitspraak uit het boeddhisme.

4. Bouw meer medeleven op

Verdriet verschuilt zich vaak achter boosheid. Boosheid heeft te maken met onmacht; iets gaat niet zoals jij het wil en dus word je boos. Wat gebeurt er als je je probeert te verplaatsen in de ander? Kun je achterhalen waarom degene niet heeft gehandeld zoals je dat had verwacht? Misschien zat hij of zij niet zo lekker in zijn vel. Thich Nhat Hanh is voor mij een grote inspiratiebron als het gaat om situaties benaderen vanuit liefde en compassie. Hij beseft zich als geen ander dat degene die jou pijn heeft gedaan zelf ook wel eens verdrietig is. Dit besef kan al helpen om minder snel te oordelen.

5. Stel jezelf over vijf jaar voor

Een van de basisprincipes van mindfulness is dat niets hetzelfde blijft, dus ook de omstandigheden waarin je nu leeft. Ook al lijkt je leven op dit moment minder zonnig dan je had voorgesteld, dit betekent niet dat het voorgoed zo is. Het kan helpen om te visualiseren hoe je leven er over vijf jaar uitziet door te mediteren bijvoorbeeld. Waarschijnlijk speelt de verdrietige ervaring dan niet meer een prominente rol in je leven, maar heeft het je juist een mooier en sterker mens gemaakt.

6. Geef het tijd

Uiteindelijk hebben emoties vooral tijd nodig. Door gevoelens te negeren of te onderdrukken word je alleen maar ongelukkiger. Mindfulness trainer Jon Kabat-Zinn zei ooit eens in een interview: “Maak je lijden eerst tot je vriend, probeer er niet zo snel mogelijk uit weg te komen, want dan draai je jezelf waarschijnlijk alleen nog maar dieper in de ellende.” Accepteer het verdriet en probeer er niet al te veel tegenin te gaan. Door ruimte te maken voor verdriet, kun je ook weer sneller verder met je leven. Verdriet mag er zijn. Erken en omarm het.

Wat doe jij als je verdrietig bent?

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Vandaagismooi.nl
    14 december 2015 at 22:07

    Hele goede tips, deze werken voor mij ook altijd goed. Oh en ik spreek het soms ook uit. Een ruim jaar nadat ik en mijn ex uit elkaar gingen (we zien en spreken elkaar geregeld gezien we een kind hebben 😉 ) heb ik nog even een fijn gesprek met hem gehad en gezegd wat me dwars zat, wat me toch wel veel pijn heeft gedaan.
    Door dat op een rustige manier te vertellen en door bij mezelf te blijven hierin kreeg ik een hele fijne reactie en kon ik het echt goed achter me laten.

    • Reply
      Lisa
      15 december 2015 at 09:17

      Wat knap om je zo kwetsbaar op te stellen en een gesprek aan te gaan! Fijn ook dat hier goed op is gereageerd.

  • Reply
    Lisa
    13 februari 2017 at 17:24

    Bedankt voor dit artikel! Ik heb het heel lastig met gevoelens. Het zet zich altijd op mijn zonnevlechtchakra (maag)…

    • Reply
      Lisa
      13 februari 2017 at 20:51

      Wat fijn dat je er iets aan hebt!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.