Meditatie Zen doen

Mediteren in bed – 3 oefeningen

Mediteren in bed - 3 oefeningen

’s Ochtends als de wekker gaat, lig ik soms nog zo lekker dat ik de dag begin met een meditatie in bed. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik dan weer in slaap val, maar uitgerust mijn bed uitstap. Deze drie meditaties zijn geschikt voor een ontspannen en energieke ochtend.

1. Bodyscan

Bij deze meditatie scan je je lichaam van top tot teen of andersom. Vaak ga ik op mijn rug liggen en leg ik mijn handen op mijn buik. Ik adem een paar keer goed in en uit. Als ik merk dat ik ontspannen ben, begin ik met de bodyscan. Mijn aandacht breng ik naar mijn hoofd. Van mijn kruin ga ik door naar mijn gezicht, schouders, buik, billen, enzovoorts. Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb, houd ik mijn aandacht langer vast bij elk lichaamsdeel en ga ik meer lichaamsdelen af (ogen, mond, vingertoppen, et cetera).

Nadat ik mijn hele lichaam ben afgegaan, blijf ik nog een paar ademhalingen liggen. Ik doe het ook wel eens andersom: ik begin dan bij mijn tenen. Het fijne aan de bodyscan vind ik dat je je lichamelijke bewustzijn vergroot; gedurende de dag ben ik mij dan meer bewust van de sensaties in mijn lichaam. Hierdoor voel ik beter aan wat ik op dat moment nodig heb.

2. Glimlach (ook al voel je je niet blij)

Het mooie aan de vroege ochtend is dat er nog van alles mogelijk is. Als ik gestrest ben, merk ik dat ik de dag met een achterstand begin door allerlei negatieve gedachten. Ik zit bijvoorbeeld met mijn hoofd nog bij de vorige werkdag of ik maak me zorgen of ik de trein wel ga halen. In plaats van gehaast uit bed te stappen, helpt het mij om nog even te blijven liggen en diep adem te halen. Het is niet heel spontaan, maar toch probeer ik vaak (met mijn ogen dicht) te glimlachen. In het begin voelt dat misschien raar. Het gekke is dat ik mij vlak na deze glimlach al beter voel. Die paar seconden kunnen het verschil maken tussen een positief en somber begin van de dag.

3. Ademhaling tellen

Je ademhaling tellen is één van de bekendste oefeningen om te ontspannen. Net als bij de bodyscan leg ik bij deze oefening mijn handen op mijn buik en lig ik op mijn rug. Ik adem in en begin met tellen. De inademing is dan één en de uitademing twee. Daarna begin ik weer opnieuw. Meestal houd ik mijn adem bij de eerste drie keer inademen wat langer vast. Hierdoor ga je vanzelf wat dieper ademen. Als ik ben afgeleid, begin ik gewoon weer opnieuw met tellen

Bij deze meditatie is het niet de bedoeling dat je je ademhaling controleert; je telt dus alleen mee op het ritme van je ademhaling, verder doe je niks. Het is ook niet erg als je opnieuw moet beginnen omdat je afgeleid raakt. Het gaat namelijk niet om het tellen, maar om het bewust zijn van je ademhaling.

Welke meditatie doe jij het liefst ’s ochtends?

BewarenBewaren

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.