Mindfulness Zen doen

Mindful schoonmaken (ja, dat kan!)

mindful schoonmaken

Dat ik ooit zou schrijven over een burgerlijk onderwerp als schoonmaken, had ik niet verwacht. Het artikel dat ik in 2015 over dit onderwerp schreef, is om die reden zelfs nooit online gekomen. Waarom ik er nu tóch over schrijf, leg ik graag uit. 

Net zoals Lisa vind ik dat er niets mis is met rust, reinheid en regelmaat, alleen zou ik nooit voor de lol een stofzuiger pakken. Toen ik net op kamers woonde zocht ik zelfs driftig naar manieren om schoonmaken zo makkelijk mogelijk te maken. Niet zo’n succes: al het bestek als een knots in je hand houden en het wild schoon proberen te schrobben. Een aantal eyeopeners hebben ervoor gezorgd dat ik de afgelopen jaren anders naar schoonmaken ben ga kijken. Ik zie het niet alleen meer als vervelend klusje, maar zie duidelijk de link tussen mindfulness.

Waarom mindful schoonmaken?

Mindfulness is een mooie manier om te oefenen om meer in het moment te zijn. Niet bezig zijn met de toekomst en het verleden, maar alleen met het nu. Klinkt makkelijk, maar veel mensen vinden het juist heel lastig (inclusief ik!). Mindfulness kun je daarom niet vaak genoeg oefenen. Omdat schoonmaken iets is dat bijna iedereen iedere dag doet, is dit een handige manier om deze vaardigheid te trainen.

5 tips om mindful schoon te maken

  1. Doe het met aandacht. Een inkoppertje als je schrijft over dit onderwerp, maar het is de kern van mindfulness. Was eens langzaam af, merk de temperatuur van het water op en maak de bewegingen bij het afwassen bewust. Hetzelfde geldt voor stofzuigen, de vuilnis buitenzetten of de badkamer schoonmaken. Probeer jezelf erin te trainen dat je alleen bezig bent met schoonmaken, niet met wat je straks gaat doen. 
  2. Besef dat het vrijheid geeft. Toen we het bij een cursus zenmeditatie over het trainen van je concentratie hadden tijdens routineklussen, vertelde ik over mijn gruwelijke hekel aan afwassen. Ik vond het een beklemmend idee om iedere dag weer dezelfde saaie handelingen uit te voeren. Mijn docent was het daar niet mee eens en zei: “Juist door af te wassen, is er ruimte voor andere dingen. Het geeft dus vrijheid.” Een mooie manier van omdenken. Als je het begrip ruimte letterlijk neemt, heb je ruimte op je aanrecht en dus plek voor andere dingen. Maar het zorgt ook voor ruimte in je hoofd, aan deze (saaie) verplichtingen hoef je tenminste niet meer te denken.
  3. Accepteer het. Schoonmaken is een goede oefening in acceptatie. Dingen doen waar je geen zin in hebt, hoort immers ook bij het leven. Door het simpelweg te accepteren, wordt het een stuk minder vervelend. Misschien kost dit aan het begin moeite, maar ik ben het levende bewijs dat het wel kan.
  4. Visualiseer het eindresultaat. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar het helpt om het eindresultaat te visualiseren. Dus voordat je begint met opruimen, beeld je je een keurig opgeruimd huis in. Het liefst zo gedetailleerd mogelijk. Een inspirerend Chinees gezegde: “Zoals jij bent, zo is je huis. En zoals je huis is, zo ben jij.”
  5. Zet je zintuigen aan. Focus je op de geur van het schoonmaakmiddel, het geluid van stromend water en de spons die over het aanrecht beweegt. Heel ontspannend.

“While washing the dishes, you might be thinking about the tea afterwards, and so try to get them out of the way as quickly as possible in order to sit and drink tea. But that means that you are incapable of living during the time you are washing the dishes.”

Hoe vervelend vind jij schoonmaken? En heb jij ooit geprobeerd om mindful schoon te maken?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Aneta
    24 maart 2017 at 20:53

    Fijne tips voor bewustwording. Zelf heb ik geen hekel aan schoonmaken maar het is niet mijn favoriete bezigheid. Schoonmaken geeft mij een gevoel van ‘opgeruimd zijn in m’n hoofd’. Heerlijk is dat!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.