Mindfulness Zen doen

Onthaasten in de stad: 3 tips

Onthaasten in de stad

In de stad lijkt iedereen het druk te hebben. Voordat je het weet, doe je mee aan deze drukte. Hoe blijf je zen in een omgeving die voortdurend in beweging is? Deze mindfulness tips helpen je onthaasten.

1. Verken de stad lopend

Filosoof Joke Hermsen schrijft al jaren over hoe we naar de tijd kijken. Zo zijn er volgens haar twee soorten tijdsbelevingen: chronos, de kloktijd, en kairos, de tijd die te vergelijken is met wanneer je in een flow zit. De kloktijd speelt een steeds grotere rol in ons leven, terwijl het juist zo belangrijk is om in contact te blijven met je innerlijke tijd. Zo kunnen we dankzij het openbaar vervoer snel van a naar b, maar hierdoor vliegt de tijd ook voorbij zonder het bewust te beleven. Een simpele manier om weer in het moment te leven, is door de stad lopend te verkennen. Laat je fiets staan en ga lopend naar de winkel of stap een halte eerder uit als je naar huis gaat. Wandelen in je eigen tempo helpt vertragen. En nog een voordeel: je ziet veel meer.

2. Gebruik je zintuigen

Misschien loop je net als ik bijna elke dag dezelfde route. Omdat je zo vaak hetzelfde ziet, word je op den duur blind voor wat je tegenkomt. Probeer daarom eens heel bewust om je heen te kijken. Vallen je dingen op die je nog niet eerder had gezien? Misschien zie je dat de bladeren langzaam van kleur veranderen of kom je onderweg vogels tegen. Gebruik al je zintuigen: let op de geluiden, ruik de lucht en voel hoe je je ene voet voor de ander zet. Als je geneigd bent om iets om de automatische piloot te doen, helpt het om vol verwondering om je heen te kijken.

3. Oefen compassie

Tijdens het spitsuur is het voor veel mensen een uitdaging om mindful te blijven. Het is een stuk drukker en de kans dat je in de file staat of vertraging hebt is ook groter (frustrerend!). In plaats van je op te winden, kun je deze tijd goed gebruiken om compassie te oefenen. Door er alleen al bij stil te staan dat ik niet de enige ben die de spits liever vermijdt, is het voor mij makkelijker om vriendelijk en geduldig te blijven. Het enige wat ik in deze situaties kan doen, is begrip tonen voor deze ergernissen en beseffen dat het maar tijdelijk is. En misschien een open deur: tot tien tellen kan op hele drukke momenten het verschil maken.

In today’s rush, we all think too much, seek too much, want too much and forget about the joy of just being. – Eckhart Tolle

Wat helpt jou onthaasten in een drukke stad?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.