Ontspanning Zen voelen

Tips voor meer rust, reinheid en regelmaat

Tips voor meer rust, reinheid en regelmaat in je leven

Zonder rust, reinheid en regelmaat zou mijn leven er een stuk minder zen uitzien. Eerder schreef ik waarom deze waarden vooral nú belangrijk zijn. Maar hoe krijg je dan meer rust, reinheid en regelmaat in je leven? Moeilijk hoeft het niet te zijn.

1. Kies!

Rust begint voor mij met het maken van keuzes. Ik kan in één middag geen artikel schrijven, de belastingaangifte doen en daarnaast ook nog eens de was opruimen. Dus wat vind ik nu het belangrijkst? Hetzelfde geldt voor leuke dingen: ik kan wel naar drie feestjes in één weekend gaan, maar dat wil niet zeggen dat ik er optimaal van geniet. Soms is het beter om voor één of twee dingen te kiezen, zodat je er met je volle aandacht bij kunt zijn en er daardoor meer van geniet. Als ik eenmaal een keuze heb gemaakt, probeer ik mijn aandacht helemaal op datgene wat ik aan het doen ben te richten.

Vind je het moeilijk om keuzes te maken? Lees voor meer tips deze artikelen:

2. Plan minstens twee weken vooruit

Van een volle agenda word ik niet vrolijk, maar ik wil wel elke dag aan mijn doelen werken. Hoe zorg je voor een goede balans? Ik vind het prettig om in ieder geval voor de komende twee weken te weten wat ik ga doen. Zo staat een vrije zondag bij mij meestal gelijk aan een dag thuis in mijn pyjama en afspraken doordeweeks plan ik zoveel mogelijk alleen in de middag of de ochtend. Plannen klinkt misschien als het tegenovergestelde van in het nu leven, maar uiteindelijk helpt het je juist om meer in het moment te zijn. Je hoeft je immers minder druk te maken of je iets wel of niet op tijd gedaan krijgt. Om te voorkomen dat ik het gevoel krijg dat mijn agenda veel te vol zit, zorg ik dat ik elke dag tijd over heb om iets te doen waar ik op dat moment zin in heb.

3. Doe elke dag een beetje

Ik heb het geluk dat ik van schoonmaken en opruimen zen word. Als dat voor jou niet geldt, heb ik één slimme tip: zorg dat je elke dag iets opruimt of schoonmaakt. Zelfs al zet je een paar kopjes in de vaatwasser, alle beetjes helpen. Het voorkomt dat je aan het einde van de week een hele dag kwijt bent aan schoonmaken en opruimen. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk sporen achter te laten. Als ik thuiskom van werk, hang ik meteen mijn jas op en zet ik mijn tas op een vaste plek. En als ik net boodschappen heb gedaan, leg ik mijn tas meteen weer terug in de kast. Het is in het begin misschien even wennen, maar daarna heb je lang plezier van je opgeruimde huis.

4. Ken je grenzen

Deze tip klinkt misschien zweverig, maar is juist heel nuttig. Het komt erop neer dat je leert voelen wanneer je het iets rustiger aan moet doen, zodat je voorkomt dat je aan het einde van de dag uitgeblust op de bank ligt. Je leert deze grens meestal kennen door er een paar keer overheen te gaan. Dat is vervelend, maar wel leerzaam. In de waan van de dag is het lastig op te merken of je wel of niet over je grenzen gaat. Daarom mediteer ik elke dag en vraag ik mezelf regelmatig hoe ik me voel. Achter mijn bureau, onder de douche of als ik naar het station loop – je kort afvragen of je voldoende energie hebt en waar je op dat moment behoefte aan hebt, kost je slechts een paar seconden.

Hier vind je meer tips om te voorkomen dat je te laat je rust pakt:

Hoe zorg jij voor meer rust, reinheid en regelmaat in je leven?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Sanne
    7 februari 2019 at 14:42

    Fijne tips :). Ik word zelf niet echt zen van opruimen (helaas!), maar doe het daarom vaak in kleine beetjes. Dan is het minder zo’n “ding” waar ik tegenaan loop.

    • Reply
      Lisa
      8 februari 2019 at 09:36

      Dankje! En slim om telkens kleine beetjes te doen, dat scheelt zo veel.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.