Meditatie Zen doen

Waarom je kleuren moet visualiseren tijdens het mediteren

kleuren visualiseren mediteren

Lang, lang geleden las ik op internet dat het zin heeft om kleuren te visualiseren terwijl je mediteert. Rood als je inademt en blauw als je uitademt. Het grote (!) effect hiervan ontdekte ik afgelopen weekend. Ook proberen? Ik deel een aantal oefeningen. 

Na een cursus zenmeditatie, vele pogingen om iedere dag te mediteren en stapels boeken die ik heb gelezen, ontdek ik nog steeds nieuwe meditatietechnieken. Zo kregen Lisa en ik afgelopen weekend de kans om een workshop boksen en mediteren te volgen. Later vertelt Lisa hier nog meer over, maar deze bijzondere middag begon met hele intense meditatie oefeningen. Bij deze oefeningen viel één ding mij op: het visualiseren van kleuren speelde een grote rol. Na afloop dacht ik: ‘Waarom doe ik dit eigenlijk niet vaker?’Ja, visualiseren voelt eerst onwennig, vraagt om een beetje creativiteit en klinkt heel zweverig. Maar ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk went. Natuurlijk moet je geen kleuren visualiseren terwijl je mediteert, maar het is wel leuk om te proberen en het kan je helpen beter te ontspannen. Geen idee hoe je moet beginnen? Probeer dan eens deze oefeningen:

Adem rood in, adem blauw uit

Deze oefening is niet zo lastig. Je beeldt je in dat je inademing rood van kleur is en je uitademing blauw. Terwijl je dit doet visualiseer je hoe deze rode lucht door je neus stroomt en vervolgens via je mond weer naar buiten gaat. Dan is deze luchtstroom blauw van kleur. Je kunt deze in- en uitademing ook zien als een cirkel, waarin een warme kleur overgaat in een koele kleur. Het helpt je in ieder geval beter focussen op je ademhaling.

Geef je organen een kleur

Een cursus mindfulness volgen staat hoog op mijn verlanglijstje. Iemand die zo’n cursus heeft gevolgd, vertelde mij dat je je lichaam dan leert scannen. Klinkt vaag, maar je focust je aandacht daarbij steeds op een ander lichaamsdeel. Als een soort MRI-scan ga je met je gedachten je lichaam van top tot teen af. Je hoofd wordt hierdoor leger en het schijnt tegen stress te helpen. Deze oefening lijkt daarop: terwijl je mediteert focus je je op je organen. Van je hart tot je longen en van je darmen tot lever. Hoe moeilijk het ook is, je probeert je organen voor je te zien en geeft ieder een eigen kleur. Alsof je lichaam een kleurplaat is. Daarna aanschouw je het resultaat.

Mediteren met één kleur

Het effect van kleuren op je humeur vind ik iets lastigs. Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat kleuren een helende werking hebben. Heb je meer pit nodig? Visualiseer dan de kleur rood. Voel je je gestrest? Beeld je dan blauw of groen in etc. Bepaal voordat je gaat mediteren welke kleur je in gedachten neemt. Gebruik daar dit lijstje bij of kies gewoon voor je lievelingskleur. Na afloop kun je beoordelen of het iets met je humeur heeft gedaan. Ik ga het proberen!

Visualiseer jij wel eens kleuren terwijl je mediteert?

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Else
    4 november 2016 at 21:12

    Ik geloof zeker wel dat kleuren invloed kunnen hebben op je humeur, maar ik gebruik ze eigenlijk nooit bij mediteren omdat ik het lastig te visualiseren vind. Maar nu ik dit artikel lees is het volgens mij wel de moeite waard om te proberen! 🙂

    • Reply
      Shirah
      8 november 2016 at 20:11

      Ik vind het ook lastig! Maar door het vaker te oefenen, lukt het steeds beter. Helemaal als je het idee loslaat dat je het perfect moet visualiseren.

  • Reply
    Yoga nidra fan
    6 februari 2018 at 17:23

    Om van mijn problemen met inslapen af te komen doe ik de laatste weken aan yoga nidra meditatie. Ik vind het erg ontspannend om mijn hele lichaam langs te gaan en tot rust te komen. Af en toe speel ik met verschillende sankalpa’s die het beste passen bij wat ik die dag heb beleefd en moet loslaten.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.