Boeken Reviews

Werken aan een positief zelfbeeld – Gewichtige gedachten

Werken aan een positief zelfbeeld - Gewichtige Gedachten

Als ik zou kunnen kiezen, dan koos ik voor een iets strakker lijf. Dat buikje zit me soms toch best in de weg en stiekem liggen er nog broeken achterin de kast die ik vroeger wel met gemak aan kon. Zou jij net als ik positiever over je lichaam willen denken? Dan is het boek ‘Gewichtige gedachten’ misschien iets voor jou.

Ik heb nooit hoeven te diëten (op zich al groot pluspunt), maar ik let wel op wat ik eet. Ik eet bijvoorbeeld elke dag minstens twee stuks fruit en probeer ook steeds vaker andere, gezonde gerechten uit. In plaats van twee keer per dag brood te eten, eet ik ’s morgens yoghurt, kwark, muesli, fruit of havermout en alleen nog maar ’s middags brood.

Toch voelt het niet alsof ik mezelf iets ontneem, want nootjes en chocola heb ik altijd in huis. Dat ik er daardoor niet als een supermodel uit zie, neem ik dan voor lief. Maar wat als je echt niet tevreden bent over jezelf? ‘Gewichtige gedachten’ laat zien dat innerlijk en uiterlijk hand in hand gaan.

Inspireren & motiveren

Sophie van Bragt, grafisch ontwerper en conceptontwikkelaar, ontdekte door haar afstudeeronderzoek dat er veel vrouwen zijn, mét en zonder overgewicht, voor wie de focus altijd ligt op afvallen en slank zijn. Ze voelde een enorme motivatie om deze vrouwen een leidraad te geven voor een gezonde leefstijl. Een leefstijl waar niet de focus ligt op afvallen, maar op het vergroten van zelfacceptatie en eigenwaarde.

Samen met voedings- en mindfulnesscoach Frieda van der Loos-Boudesteijn, ontwikkelde ze het boek ‘Gewichtige gedachten’. Een werkboek waarmee ze mensen willen inspireren en motiveren om de worsteling met hun gewicht achter zich te laten en meer zelfcompassie te ontwikkelen.

Positieve psychologie

De titel ‘Gewichtige gedachten’ is mooi gekozen. Letterlijk verwijst ‘gewichtig’ naar overgewicht, maar het verwijst ook naar de zware gedachten die invloed kunnen hebben op je gewicht. Het werkboek belooft dat je na zes weken een lichter mens zult zijn, letterlijk en figuurlijk. Voor iedere dag staat er een opdracht in het boek, waardoor je met positieve aandacht je leert focussen op een gezonde leefstijl.

De opdrachten zijn gebaseerd op positieve psychologie en mindfulness. Als je vaste lezer van onze blog bent dan weet je waarschijnlijk wat mindfulness is. Positieve psychologie betekent dat je kijkt naar je “kwaliteiten, positieve emoties, persoonlijke groei en het ontwikkelen van positieve relaties”. In ‘Gewichtige gedachten’ ligt de focus op waar je tevreden mee bent, niet op wat je wilt veranderen aan jezelf. Het helpt je terug te gaan naar je kern, in plaats van obsessief bezig te zijn met het tellen van calorieën of steeds op de weegschaal te staan.

Bewustwording

Je hoeft je natuurlijk niet precies te houden aan deze zes weken. Als je een keer een dag geen tijd of zin hebt, is er genoeg ruimte om het later op te pakken. De vragen in het boek zijn bedoeld om in een korte tijd meer bewustwording te creëren. Want zoals Frieda en Sophie in het boek schrijven: “Iedere gedragsverandering begint met bewustwording, een andere manier van kijken.” Sommige opdrachten spraken mij meer aan dan andere, maar dat is ook logisch. Deze springen er voor mij uit:

  • Bedenken hoe je favoriete eettafel eruitziet.
  • Een lijstje maken van energiegevers en -nemers.
  • Aandachtig leren eten.
  • Nagaan of je vandaag dingen hebt gegeten die alleen vullen of ook voeden.
  • Onbewust actieve activiteiten bijhouden (stofzuigen, traplopen, enzovoorts).

Emotie-eter

Door bewust aan de slag te gaan met mijn zelfbeeld, kwam ik erachter dat ik best tevreden met mezelf ben, maar dat het nog beter kan. Onbewust plak ik toch etiketten op mezelf, terwijl dat nergens voor nodig is. Door bij te houden wat ik allemaal heb gedaan op een dag bijvoorbeeld, ben ik erachter gekomen dat ik soms meer beweeg en doe op een dag dan ik denk.

De opdrachten hielpen me ook ontdekken wat mijn verstandhouding is met eten. Een emotie-eter ben ik niet, ik zie eten als iets wat je energie geeft en mij goed laat voelen. Genieten van lekker, gezond eten staat voorop, maar af en toe zondigen mag heus. En als het even tegen zit, dan pak ik dit boek erbij dat me helpt herinneren dat je echt veel verder komt als je met mildheid naar jezelf durft te kijken.

Kosten: € 14,99.
Extra leuk: het design is simpel, maar fris. Je hebt genoeg ruimte om er echt je eigen werkboek van te maken. Ook het formaat is ideaal voor als je het boekje met je mee wilt nemen. Leuk detail: de kleur van de tekst loopt per pagina subtiel over van groen naar roze. Een grafische verwijzing naar positiever gaan denken over jezelf en je lichaam.
Minpunt: in plaats van alleen maar opdrachten, zou een klein beetje achtergrondinformatie over mindfulness en positieve psychologie een goede afwisseling zijn tussen het maken van de opdrachten.
Eindoordeel: ★★★★ (van de vijf sterren).

We kregen dit boek van uitgeverij Ten Have om te reviewen.

BewarenBewaren

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Olga
    3 oktober 2016 at 08:49

    Bedankt voor de tip! Ben zelf wel een ontzettende emotie-eter dus ik ben benieuwd of dit iets voor mij is! 🙂

  • Reply
    Sjoukje - meergeldminderstress
    3 oktober 2016 at 11:31

    Wat een fijne tip, hier ga ik zeker eens naar kijken!

  • Reply
    Lesley
    4 oktober 2016 at 14:52

    Vond het erg leuk je te ontmoeten! Ik ben gister begonnen met de zes weken en ben heel erg benieuwd of ik het verschil voel aan het eind 🙂

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.