Yoga Zen doen

Zo voel je je op je gemak tijdens een yogales

Zo voel je je op je gemak tijdens een yogales

Yoga in groepsverband is in theorie een goed idee. Alleen als je je onzeker voelt om aan een les mee te doen, kan de ervaring verre van ideaal zijn. Deze tips helpen je op je gemak voelen tijdens een yogales.
Door Belle Jansen

Het kan kwetsbaar voelen om je open te stellen tijdens een yogales in groepsverband. Misschien voel je je ongemakkelijk in wat je draagt en hoe je je lichaam beweegt of voel je je om een andere reden geïntimideerd in een yogastudio. De eerste stap is om de ware reden te achterhalen waarom je je zo voelt. Aan de hand daarvan kan je kijken wat je kunt doen om dit ongemak te verminderen. Dit zijn mijn tips voor als je het ongemakkelijk vindt om yoga in een yogastudio te doen:

1. Geen of weinig ervaring en de angst om ‘de slechtste van de groep’ te zijn

  • Oefen eerst thuis met een aantal yogalessen op YouTube, zodat je al enigszins een idee hebt van wat je kunt verwachten tijdens een yogales.
  • Doe mee met een specifieke cursus voor beginners, waarbij iedereen nieuw is en jullie samen geïntroduceerd worden. Na afloop van die cursus is de stap om aan een ‘gewone’ groepsles te beginnen misschien minder groot.

2. Moeilijk kunnen ontspannen in de buurt van onbekenden

  • Kom samen met iemand bij wie je je op je gemak voelt naar de les, zo sta je er niet alleen voor.
  • Wees ruim op tijd voor de les, zodat je een plek in de ruimte kunt kiezen waar je je het meest prettig voelt. Het kan fijn zijn om wat meer achterin of aan de zijkant van de zaal te staan, zodat je je minder bekeken voelt. Eventueel kun je in de loop van de tijd werken aan het verkennen van je comfort zone door je mat af en toe op een ander plekje in de zaal te leggen.
  • Als je regelmatig naar dezelfde les van dezelfde docent op hetzelfde tijdstip komt, zul je merken dat er meer mensen zijn die dat ook doen. Hierdoor leer je de andere deelnemers beter kennen, waardoor je je beter kunt ontspannen in een groep.

3. Je ongemakkelijk voelen in grote groepen

  • Boek een (aantal) privésessie(s) met een yogadocent in een studio, bij jou thuis of op een andere plek waar je je op je gemak voelt. Van tevoren kun je jouw gevoelens of onzekerheden met de docent bespreken, als je dat wilt. Het is prijziger dan groepslessen, maar een begin maken met deze privélessen kan één van de beste investeringen zijn die je kunt doen voor je welzijn.
  • Zoek uit wanneer de spitsuren van de yogastudio zijn en kom juist naar een les tijdens de daluren, zodat er minder deelnemers zijn. De meeste studio’s bieden tegenwoordig ook doordeweeks overdag lessen aan. Over het algemeen worden die minder goed bezocht worden dan lessen vóór of na werktijd.

4. Je onzeker voelen over je lichaam

  • Kijk eens bij jou in de buurt naar de verschillende lessen die worden aangeboden. Tegenwoordig zijn er veel lessen voor specifieke doelgroepen zoals yoga voor dikkere mensen, yoga voor mensen met scoliose, yoga voor mensen met een eetprobleem, yoga voor mannen, yoga voor vrouwen met hormonale problemen, yoga voor mensen in een rolstoel, herstelyoga voor mensen met een burn-out; noem het maar op!

Je kunt geen fouten maken

Als je eenmaal de stap hebt gezet om naar een yogales te gaan, onthoud dan het allerbelangrijkste: het gaat er niet om of je de yogaposes ‘goed’ uitvoert of niet, dus wees niet te bang om ‘fouten’ te maken. De kans is groot dat de docent je helpt als hij of zij denkt dat je het nodig hebt. Het enige wat je hoeft te doen, is je best.

Niemand denkt bovendien aan hoe jij eruitziet of merkt op hoe (in)flexibel jij bent; iedereen is tenslotte bezig met zichzelf. We zijn er allemaal om te leren en iedereen is op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak op zijn eigen niveau. Jezelf vergelijken met de andere deelnemers in de les is menselijk, maar tegelijkertijd niet de bedoeling. Yoga gaat in de kern over het naar binnen keren, je richten op jouw adem, jouw lichaam, jouw mind. Door ‘uit’ je hoofd te gaan en je in plaats daarvan te concentreren op de houdingen en je ademhaling, kun je je onzekere gepieker hopelijk lekker loslaten en je bevrijden van die ‘monkey mind’.

Ging het de eerste keer niet zo goed als gehoopt? Laat je niet ontmoedigen en probeer het nog een aantal keer. Je kunt van tevoren een doel voor jezelf stellen  om bijvoorbeeld vijf lessen in de eerste maand uit te proberen. Hoe vaker je gaat, hoe meer je je op je gemak zult voelen. Probeer ook eens een paar dagen achterelkaar te gaan, dan ben je waarschijnlijk een stuk sneller gewend.

Toch liever thuis yoga doen? Zo maak je de perfecte yogaroutine.

Voel jij je altijd op je gemak tijdens een yogales? 

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.