Liefde Zen voelen

Zonder schuldgevoel tijd maken voor self-care

Zonder schuldgevoel tijd maken voor self-care

Na een lange werkdag doe ik het liefst nieuwe energie op door yoga te doen of te mediteren. Toch zegt een stem in mij dan: “Deze tijd had je ook kunnen gebruiken om de was op te ruimen of een mail te typen.” Hoe maak je tijd voor self-care zonder je schuldig te voelen?

Vroeger vond ik dat ik veel tijd voor mezelf nodig had. Te veel. Dan keek ik naar mensen om mij heen en dacht ik: ‘Waarom kunnen zij wel drie avonden achterelkaar van huis zijn en ik niet?’ Ik merkte dat ik vaker ‘nee’ zei tegen sociale uitjes in vergelijking met leeftijdsgenoten, terwijl ik ook continu leuke dingen wilde doen zonder dat het mij energie kost. ’s Avonds genoot ik van de rust, maar ondertussen knaagde het gevoel niet mee te kunnen komen met de rest aan mij.

Achteraf gezien ben ik hartstikke blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd. Inmiddels weet ik namelijk dat ik niet minder waard ben omdat ik ervan geniet om thuis te blijven of veel liever één-op-één met mensen afspreek. Ook zie ik nu in dat ik de moed had om ‘nee’ te zeggen, terwijl anderen misschien hetzelfde hadden willen doen. Wat dat betreft ben ik erg blij met de self-care trend: het betekent dat je elke dag er opnieuw voor kiest om goed voor jezelf zorgen bovenaan je to-do list te zetten. Of dat nou synoniem staat voor het opruimen van je kledingkast of een middag afspreken met vrienden.

Weg schuldgevoel

Het lijkt nu misschien alsof ik zonder moeite tijd maak voor self-care, maar dat is niet helemaal waar. Soms voel ik me schuldig dat ik een avond moet bijtanken, terwijl ik nog zo veel andere dingen had willen doen. Daarom verzamelde ik tips om van dit schuldgevoel af te komen:

  • Herken je innerlijke criticus. Vind je dat je alleen blij met jezelf mag zijn als je productief bent? En heb je een hekel aan luie mensen? Sta eens stil bij deze gedachten en wees je bewust van de kritische stem in je hoofd. Waarom vind je dat je altijd productief moet zijn? In dit artikel deelt Shirah tips om beter om te gaan met deze kritische stem.
  • Stop met jezelf vergelijken met anderen. De één heeft al een opgeladen batterij na tien minuten op de bank liggen, de ander heeft een dutje van minstens een half uur nodig. Met vergelijken schiet je niets op. Sterker nog, het maakt je alleen maar ongelukkig. Verspil hier dus geen energie aan. Mij helpt het om af en toe ‘nou en’ te zeggen. Ik heb niet zeven maar negen uur slaap nodig? Nou en! Ik ga het liefst elke dag in bad als het even kan? Nou en! Lees ook het boek ‘De edele kunst van not giving a fuck’ als je wilt leren om zonder schaamte te kiezen voor jezelf.
  • Maak het niet groter dan het is. Door er een heel verhaal omheen te bedenken en jezelf als het ware te verantwoorden voor het feit dat je tijd voor jezelf nodig hebt, wordt self-care een nogal beladen onderwerp. Maar het is niets meer en niets minder dan goed voor jezelf zorgen. Maak het daarom niet groter dan het is en zie het als een onderdeel van je dagelijkse routine, zoals tandenpoetsen en naar bed gaan. Hier vind je inspiratie voor kleine self-care rituelen.
  • Bedenk wat het je oplevert. Eindelijk die belastingaangifte indienen of een dag helemaal niks doen; het kan wonderen doen voor je humeur en daarmee ook voor je omgeving. Zit je lekker in je vel, dan ben je automatisch ook fijner gezelschap voor de mensen om je heen. Vraag jezelf af wat je nu kunt doen om je beter te voelen en beeld je alvast in hoe je je voelt nadat je dit hebt gedaan. Dit geeft je een extra reden om er niet mee te wachten.

“Don’t ask yourself what the world needs, ask yourself what makes you come alive. And then go and do that. Because what the world needs is people who have come alive.” – Howard Washington Thurman

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Voel jij je wel eens schuldig als je tijd maakt voor self-care?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Stella
    21 januari 2019 at 12:45

    Vooral het bedenken wat het je oplevert lijkt mij iets dat voor mij werkt. Vaak voelt het als luiheid en lanterfanten, terwijl ik ook moet bedenken dat ik zonder die ‘laterfanttijd’ waarschijnlijk niet zo goed zou kunnen presteren als ik doe wanneer ik genoeg tijd voor mezelf heb genomen. Echt een fijn blogje, ik denk dat velen dit herkennen! Liefs, Stella.

    • Reply
      Lisa
      21 januari 2019 at 12:51

      Fijn om te horen!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.